Met meer dan 250 professionele chefs die actief zijn in meer dan 70 verschillende landen, bevindt Unilever Food Solutions (UFS) zich aan de top als het gaat om het definiëren van wat er op het menu staat in wereldwijde voedingstrends.
Sterker nog, het herkennen van wat wel of niet werkt in professionele keukens is een inherent onderdeel van de taak van dit wereldwijde netwerk van chef-koks dat gespecialiseerd is in het serveren van zowel vertrouwde Unilever-merken als kwalitatieve voedingsoplossingen.
Groeien en Uitbreiden
Met 20% vertegenwoordiging van de Nutrition-tak van Unilever en een groei in dubbele cijfers in 2022, waardoor het bijna de volumes van voor de pandemie weer heeft bereikt, bereikt UFS nu bijna 2 miljoen klanten wereldwijd.
"En niet alleen hebben we een echt wereldwijde aanwezigheid, ons bedrijfsmodel helpt ons ook om heel dicht bij de eindgebruikers op de markt te staan," zegt Star Chen, EVP van Unilever Food Solutions. "Onze chef-koks werken heel nauw samen met onze klanten en krijgen een echt gevoel voor wat zij en hun gasten willen en nodig hebben."
Wat staat er op het menu voor 2023?
Het Future Menu trends Report van dit jaar suggereert dat terwijl gasten op zoek zijn naar opties die zowel gezond zijn voor hen als voor de planeet, ze ook op zoek zijn naar avontuur en verrassing tijdens het uit eten gaan.
Chef-koks en exploitanten zoeken daarentegen naar oplossingen voor een tekort aan geschoold personeel, de snelgroeiende vraag naar koolstofarme, plantaardige recepten en het aanhoudende probleem van voedselverspilling en de directe correlatie met winstverlies.
Trends Implementeren
Het rapport behandelt deze kwesties aan de hand van een verzameling recepten die het beste halen uit duurzame producten, tips over hoe kooktechnieken te verbeteren, en een uniek plug-and-play formaat dat het implementeren van de nieuwe trends eenvoudig maakt.
Dus, wat kunnen we verwachten van de culinaire wereld in 2023?
Onweerstaanbare Groenten
De trend: Groenten komen dit jaar op de voorgrond, omdat hun promotie van bijgerecht naar hoofdgerecht wordt aangewakkerd door een groeiend aantal veganistische, vegetarische en flexitarische gasten die op zoek zijn naar decadente, verwennende plantaardige gerechten.
Waarom het op het menu staat: "Gasten maken zich steeds meer zorgen over hun dieet en willen bewuster eten," zegt Chef René-Noel Schiemer, Culinaire Adviseur, Duitsland. "Meer koken met groenten voegt niet alleen meer voedingsstoffen toe aan het gerecht, het breidt ook uw menu-opties uit. Hierdoor heeft u de kans om een nieuw publiek naar uw restaurant te trekken."
Voordelen voor de chef: Onderzoek heeft aangetoond dat veel chef-koks groenten nog steeds als tweederangs ingrediënten beschouwen, maar het rapport benadrukt de win-winsituaties van het geven van vaak over het hoofd geziene groenten de hoofdrol.
Met een lagere ecologische voetafdruk en een hoger gehalte aan voedingsstoffen zijn plantaardige gerechten niet alleen kosteneffectief en duurzaam, ze kunnen ook die belangrijke wow-factor bieden - vooral wanneer ze onverwacht op dessertmenu's verschijnen.
58% van de exploitanten gelooft dat deze trend zal groeien.
Gemoderniseerde Comfortgerechten
De trend: Met velen van ons die orde en comfort zoeken in wat we eten, blijft de trend voor de smaak van huisgemaakt eten sterk. Terwijl consumenten misschien op zoek zijn naar het vertrouwde, willen ze ook iets meer.
Waarom het op het menu staat: "Diners houden ervan om die gerechten die ze goed kennen opnieuw te ontdekken in een nieuw jasje dat trouw blijft aan het verleden, maar met de herinterpretatie van mogelijke ingrediëntencombinaties, kookmethoden en vooral presentatie," zegt Chef Giuseppe Buscicchio, Executive Lead Country Chef, Italië.
Voordelen voor de chef: Het rapport moedigt chefs aan om lokale gerechten te promoten door ze een duurzame en gezondheidsbewuste draai te geven die een breder publiek van gasten zal aantrekken.
"Midden-Oosterse en Aziatische keukens behoren tot de trendy keukens ter wereld, vooral in de streetfoodscene," legt Chef Yasemin Ataman, Unilever Nutrition, Turkije uit. "En het is belangrijk om deze gerechten aanpasbaarder te maken voor een breder publiek van gasten."
65% van de exploitanten gelooft dat deze trend zal groeien.
Menu's met Minimale Voedselverspilling
De trend: Het verminderen van voedselverspilling staat hoog op de agenda voor overheden, niet-gouvernementele organisaties en, steeds vaker, consumenten. Niemand voelt zich goed bij het feit dat 30% van het voedsel dat voor menselijke consumptie wordt gemaakt, nooit wordt gegeten. Voor commerciële keukens is het echter boven alles een direct verlies van winst en dus een kritieke zakelijke zorg.
Waarom het op het menu staat: Het rapport identificeert het bestrijden van voedselverspilling als een kans voor chef-koks om slim gebruik te maken van ingrediënten en middelen, voedsel verder te laten gaan en gasten een extra reden te geven om zich goed te voelen over uit eten gaan.
Voordelen voor de chef: Het rapport suggereert dat de overgang naar een gebruik van producten van kop tot staart, van wortel tot blad, evenals terugkeren naar traditionele conserveringstechnieken zoals fermenteren, inmaken en pekelen, kunnen zorgen voor een kosteneffectief menu en een groot verschil kunnen maken in wat uiteindelijk wordt weggegooid.
Chef Joanne Limoanco Gendrano, Executive Chef, Midden-Oosten, Pakistan en Sri Lanka, suggereert om hetzelfde ingrediënt op meerdere manieren te gebruiken om de inventaris te vereenvoudigen en verspilling te voorkomen. Ze gebruikt kikkererwten als bloem voor hartige wafels, als basis voor avocadohummus en ook als garnituur.
70% van de exploitanten gelooft dat deze trend zal groeien.
Wild en Puur
De trend: Het gebruik van lokaal geproduceerde ingrediënten die helpen de ecologische voetafdruk van restaurantgerechten te verkleinen, is een andere trend waar consumenten steeds meer naar op zoek zijn.
Waarom het op het menu staat: Luchtmijlen spelen een belangrijke rol, aangezien gasten steeds meer geïnteresseerd zijn in waar voedsel vandaan komt en hoe het wordt verbouwd. Maar kiezen voor natuurlijke, lokale producten biedt vaak ook een enorme creatieve smaakvoordeel - vooral als de ingrediënten avontuurlijke opties bevatten zoals microkruiden, insecten, eetbare bloemen en zeegroenten.
Voordelen voor de chef: "Als chef-kok is het altijd geweldig om nieuwe ingrediënten te ontdekken en nog beter als je ze zelf kunt plukken. Inheemse ingrediënten bieden chef-koks meer ruimte voor creativiteit en stellen hen in staat om seizoensgebonden te werken," zegt Chef Wesley Bay, Culinaire Adviseur, België.
67% van de exploitanten gelooft dat deze trend zal groeien.
Smaakcontrast
De trend: Het contrasteren van smaken en het mengen van culinaire tradities, zowel aan tafel als in de keuken, wordt steeds populairder bij gasten.
Waarom het op het menu staat: Voor veel mensen was uit eten gaan een belangrijke mijlpaal in de terugkeer naar normaliteit na de Covid-lockdowns. Na maanden van vaak repetitief thuis koken, hadden gasten honger naar unieke smaakcombinaties en opwindende texturen en presentatie. Ondanks dat lockdown voor de meeste mensen in 2023 grotendeels verleden tijd is, blijft deze honger naar opwindende visuele en smaakcombinaties bestaan.
Voordelen voor de chef: "Gasten zijn altijd nieuwsgierig naar opwindende combinaties en smaken; ze willen verrast worden. Eten moet een ervaring zijn - een feest waar je altijd over zult praten en lang zult herinneren," zegt Chef Edwin van Gent, Hoofdchef, Nederland.
55% van de exploitanten gelooft dat deze trend zal groeien.
Feel-Good Food
De trend: Gasten zoeken steeds vaker naar maaltijden buitenshuis die aansluiten bij hun groeiende interesse in gezonder eten. "Feel-Good Food gaat over vitaliteit. En de sleutel hiertoe is diversiteit en balans in het voedsel dat we eten," zegt Ria van der Maas, Global Diet & Health Manager.
Waarom het op het menu staat: De link tussen voedsel, ons lichaam en onze geest gaat verder dan alleen basisvoeding. Nu begrepen wordt dat voedsel invloed kan hebben op onze stemming, stofwisseling, darmgezondheid en kwaliteit van slaap, willen gasten gezonde keuzes maken die toch aanvoelen als verwennerij.
Voordelen voor de chef: Chef-koks kunnen de groeiende interesse van gasten in gezonder eten bevorderen door gezondere ingrediënten en kookmethoden zoals stomen te kiezen.
"Gezond eten draait allemaal om balans! Het gebruik van goede kookmethoden zoals stomen kan een gerecht met weinig calorieën garanderen. Met slechts een paar ingrediënten en de juiste technieken kun je zowel balans als diversiteit creëren," zegt Chef Carlos Madeira, Executive Chef, Portugal.
60% van de exploitanten gelooft dat deze trend zal groeien.
Het Nieuwe Delen
De trend: Van Koreaanse BBQ's tot Zwitserse fondue, Griekse mezze en Spaanse tapas, deze trend draait om lekker eten in plaats van luxe dineren. Het gaat om voedsel dat mensen samenbrengt in lichaam en geest.
Waarom het op het menu staat: Een hernieuwde waardering voor het delen van eten met vrienden en familie is een andere post-pandemische trend die blijft groeien. Gasten waarderen het om samen te kunnen eten met leuk, smakelijk voedsel dat in een informele, ontspannen setting kan worden gedeeld.
Voordelen voor de chef: Voor chef-koks is dit een kans om voedsel te creëren dat een intrinsiek onderdeel zal worden van een viering. "Het is een kans voor ons, chef-koks, om gul onze regionale smaken en technieken te delen met de gasten en voor hen om een geweldige ervaring te hebben met hun dierbaren," zegt Chef Sherif Afifi, Executive Chef, Egypte.
54% van de exploitanten gelooft dat deze trend zal groeien.
Bewuste Eiwitten
De trend: De dagen waarop eiwitten vlees betekenden, zijn definitief voorbij. Of het nu om gezondheids-, milieugerelateerde of dierenwelzijnsredenen gaat, gasten zijn steeds vaker op zoek naar eiwitalternatieven.
Waarom het op het menu staat: Flexitarisch, dat wil zeggen een vegetariër die af en toe vlees of vis eet, is al jaren een groeiende trend en tegenwoordig wordt geschat dat ongeveer een op de vier mensen zichzelf als flexitarisch identificeert.
Voeg daar het opkomende reducetarisme aan toe - dat wil zeggen mensen die bewust proberen hun consumptie van dierlijke voedingsmiddelen te verminderen zonder zich te houden aan een veganistisch of vegetarisch dieet - en er is echt nooit een beter moment geweest om creatief te worden met nieuwe vormen van eiwit.
Voordelen voor de chef: Deze trend biedt chef-koks een enorme kans om plantaardige eiwitbronnen zoals bonen, peulvruchten, tofu en plantaardig vlees te gebruiken, die niet alleen hun ecologische voetafdruk verminderen, maar ook hun kosten.
De sleutel is om de smaak te behouden. "Het is belangrijk dat we smaak, rijkdom en diepte brengen in al deze gerechten, want als we het vlees wegnemen, verwachten mensen dat je de smaak wegneemt, maar dat is niet het geval," zegt Chef Alex Hall, Executive Chef, Verenigd Koninkrijk & Ierland.
55% van de exploitanten gelooft dat deze trend zal groeien.